Kram eller puss?

En blöt kindpuss, någon?


Tog upp denna fundering på jobbet. Men vet inte om vi kom fram till så mycket, mest bara en del skratt.


Det är ju som lite inne nu med att ge kramar till höger o vänster. Själv är jag inte så värst generös med kramar. Jag ger om jag får, men om jag själv ger så är det för att jag behöver ha en eller också för att någon annan är i stort behov av en, så det blir mest nära o kära som får mina kramar. Men missförstå mig inte, jag älskar kramar, det är bland det bästa som finns...men man måste förtjäna dem på någe sätt.


Nu är ju en kram ett sätt att säga hej eller hejdå på. Till både vänner o bekanta. O dem som inte riktigt är bekanta ens. Det är väl ok, men ska man kramas så ska man göra det ordentligt, annars kan man lika gärna strunta i det, enligt mig alltså.


Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, eller nja, kanske inte finns hur mycket som helst att skriva om, men en hel del iaf.


Ibland kan det leda till att man hamnar i obekväma situationer. Om man inte vet om man förväntas kramas eller om det räcker med att vanligt hej och ett leende. Man avvaktar som och se vad den andra personen gör, om det kommer nära eller håller sig där dem är. Sen så kan det bli lite konstigt om man inte uppfattar den andres signaler i tid, utan att man håller sig på sin kant lite för länge, då kan det uppfattats som en dissning.

Lika illa är det när man nästan måste fråga, "jaha, en kram eller?" Då blir det ju inte heller på riktigt, för man säger ju bara inte nej, hur skulle det se ut?! Då skulle man uppfattas som hjärtlös o kall, vilket man inte alls är, utan man kanske inte är på humör bara.


Anledningen till att jag har så svårt för dem här hej och hejdå kramarna med bekanta , eller dem som är under bekanta, är att dem sällan är på riktigt. Utan mer bara för att det är så man förväntas göra...fastän man inte vill alla gånger. Och sådant märks, en kram utan känsla är ingen kram alls. Folk står och ger varandra kramar med en armlängds avstånd, då blir det inte på riktigt.

En riktigt kram finns det ingen tvekan i, den ges med beslutsamhet och med känsla.


Allt detta är förstås bara mina åsikter...är du av en annan åsikt och gillar alla kramar så kul för dig. Nästan lite avundsjuk.


Men det var när detta var sagt på jobbet som jag lade fram följande:

Hur skulle folk ta det om jag delade ut stora saftiga kindpussar högt och lågt. Och då menar jag på kinden och inte sådär trendigt i luften kring kinden.


Skulle folk kunna ta det med ett leende, eller hade folk ruggat undan och hållit sig på lagomt avstånd?


Stor blöt kindpuss till er alla, eller förresten, ni får två, en på var kind.


Kommentarer
Postat av: Anna

Love it! Så jävla bra!

2013-03-17 @ 12:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0