Gratis!

Ni har inte funderat på att skaffa klippkort? Där man får, säg, den tionde klippningen gratis?
Nej, det är inget vi tänker göra. Känns inte som att det behövs. Finns säkert en massa salonger som har det, så det är bara att ni söker upp en sådan om det är det ni är ute efter.
Skulle vi välja att någon gång börja med ett sådant kort så måste vi fila på själva tanken. Blir lätt orättvist mellan frisörerna, eftersom vi arbetar med provision. Stackars den som får klippa alla gratis gångerna, ingen lön till den stackaren. Då måste man ha olika kort hos olika frisörer...jag menar, ni ser ju, detta skulle aldrig funka. Jätte rörigt.

Sen borde vi visst ta betalt mindre på tid och mer på samvete. Inget alls alltså. Jag blir så arg bara jag tänker på den kunden som sa detta till mig. Lyssnade inte på någe av mina argument till varför vi tar betalt.
Hon ville kunna komma o lägga håret, och sedan gå hem. Utan att torka det hos oss. Det tyckte hon vi skulle göra gratis, för det fanns ju inget pris på prislistan för det.

Hur tror hon att priserna hamnar på prislistan. Tror hon att en morgon när vi kom till jobbet så bara satt den där, som en uppenbarelse? "Aha, detta är det jag ska gör o inget annat"
Knappast, vi gör mycket som inte står på prislistan, för att kunna hjälpa så många som möjligt. Skulle bli en hemsk lång prislista om vi skrev upp alla behandlingar o priser för dem. (ansa ögonbrynen, plocka ögonbrynen, klippa luggen, putsa nacken, pusta kring sidorna, putsa nacken och sidorna, putsa nacken och luggen, bara färga håret vid benan, bara lägga 2 slingor i folie......)

Så jag sa till denna kunden att hon visst kunde få håret lagt av oss, med sina egna spolar, och gå i från salongen med dem i håret. Vi hade inget pris på det på listan eftersom vi aldrig fått förfrågningen förrut. Sa vi räknar väl ut vad det skulle kosta beroende på hur mycket tid som går åt. Då säger tanten "Allt handlar visst om tid nu för tiden, tänk om ni kunde ta betalt med samvetet istället"

Då lackade jag, sa om man kommer och ber om proffisionell hjälp så får man vara redo att betala för det oxå, annars kan man låta grannarna hjälpa en. Precis som hennes gjorde.
Hon tyckte man skulle to 40 kronor, men det var så olika för vissa salonger tog ju 50 kronor.
Hon måste ha haft denna tjänsten hon någon på stenåldern.

Jag läste just i en tidning ur vi skulle sätta våra priser för att ha råd med alla utgifter, som lön, hyra osv. Det var ungefär 10.50 i minuten. Så om hon tror vi kan rulla håret på under 4 minuter så visst. Men knappsat troligt. 15-20 minuter skulle jag tippa, och då är vi ganska snabba.

Men man kanske skulle kuna göra som när man tankar, man säger hur mycket man vill betala och så slutar vi när tiden är ute.

Blir inga materialkostnader vid klippning och läggning (om kunden torkar håret hemma vill säga)  Så när det handlar om andra behandlingar så måste man lägga på material kostnader. Bara så ni vet, och inte börjar skälla på era frisörer ni oxå.

Ingen tvingar folk till oss, det finns saxar att köpa, färg, rullar, permanentvätska. Vill man så kan man göra allt på egen hand.
Så folk går till oss av en anledning, vi är utbildade. Vet vad det är vi sysslar med. Borde inte det vara värt att betala för?

Ska testa imorrn på ica om jag kan få ett klippkort på mjölk, var tionde gratis skulle vara toppen.

Jag skulle gärna hjälpa folk med håret och låta dem slippa betala. Om min lön kom in på mitt konto varje månad på någe annat sätt. Så länge det inte funkar, så fortsätter vi ta betalt.


Förlåt, men ibland måste man bara få sådant här ur sig.

Ska lägga detta i en påse och lägga vid sidan om.

Puss puss från en uppretad frisör!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0